HVA ER BTI?
- BTI står for BEDRE TVERRFAGLIG INNSATS, og er en måte å jobbe på. Vi skal innføre en samhandlingsmodell, en handlingsveileder og et digitalt samhandlingsverktøy som forenkler tverrfaglig samarbeid for utsatte barn og unge.
- BTI handler i stor grad om tidlig identifisering av barn og unge man knytter uro eller bekymring til. Det handler om å VÅGE Å SE og å VÅGE Å HANDLE.
- BTI gir deg som ansatt hjelp til hvilke steg man skal ta etter å ha indentifisert et utsatt barn eller ungdom.
- BTI gir deg som bruker/foresatt mulighet til medvirkning og oversikt
HVORFOR BTI?
Det er et mål å sikre gode oppvekstsvilkår for alle barn og unge. Forskning og erfaring tilsier at utsatte barn og unge ikke fanges opp tidlig nok, ikke får den hjelpen de har behov for og at dårlig samhandling bidrar til brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til at målgruppen får nødvendig og samordnet hjelp så tidlig som mulig for å unngå skjevutvikling og redusere skade, og at brukerne blir involvert i hele prosessen, så langt det er hensiktsmessig.
BTI bidrar til:
- Å følge opp målgruppen tidlig og samordnet.
- Å beskrive et systematisk handlingsforløp fra undring/bekymring til handling i en struktur på fire nivåer, der rutinebeskrivelse eller handlingsveileder med konkrete verktøy, kan tilpasses lokalt.
- Å involvere barnet, den unge og foreldrene i arbeidet, når det er hensiktsmessig.