E-post kan være en usikker kanal
Mange sender oss e-post i dag. Det kan være en usikker kanal fordi den kan hackes, e-poster kan stoppes i spamfilter og saksbehandleren du sender til, kan være borte lenge. Vi anbefaler derfor flest mulig å bruke eDialog når de skal sende noe til kommunen, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.
Fordelene med eDialog er flere:
- Du sender informasjon gjennom en sikker kanal.
- Det gir en sikker identifikasjon av hvem som er avsender.
- Innsendt post blir sendt rett inn i vårt sak/arkivsystem.
- Vi anbefaler deg å bruke eDialog ved sending av dokument til kommunen, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.
Du skal ikke bruke eDialog hvis:
- Kommunen har elektroniske skjema til formålet, for eksempel søknad om barnehageplasser eller ledige stillinger.
- Om du har enkle spørsmål som kan besvares via e-post eller sosiale medier.
For å bruke tjenesten, må du logge på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID m.m). Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og eventuelt laster opp vedlegg du vil sende oss.
Slik fyller du ut skjemaet:
- Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
- I felt tittel, beskriv hva sendingen handler om. Har du allerede et saksnummer skriver du også dette inn inn her .
- I felt kommentar, legg inn henvendelsen din eller en beskrivelse av vedleggene.
- Klikk på "Send forsendelse" - forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem.
- Du får kvittering med referansenummer på e-post.