E-post kan være en usikker kanal

Mange sender oss e-post i dag. Det kan være en usikker kanal fordi den kan hackes, e-poster kan stoppes i spamfilter og saksbehandleren du sender til, kan være borte lenge. Vi anbefaler derfor flest mulig å bruke eDialog når de skal sende noe til kommunen, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

Fordelene med eDialog er flere:

  • Du sender informasjon gjennom en sikker kanal.
  • Det gir en sikker identifikasjon av hvem som er avsender.
  • Innsendt post blir sendt rett inn i vårt sak/arkivsystem.
  • Vi anbefaler deg å bruke eDialog ved sending av dokument til kommunen, også når innholdet ikke er unntatt offentlighet.

Du skal ikke bruke eDialog hvis:

Send brev via eDialog her

For å bruke tjenesten, må du logge på/autentisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID m.m). Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og eventuelt laster opp vedlegg du vil sende oss.

Slik fyller du ut skjemaet:

  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
  • I felt tittel, oppgi hvilket dokument du sender og gjerne saksnummeret hvis dette er kjent.
  • I felt kommentar, legg gjerne til en utfyllende beskrivelse av forsendelsen din.
  • Husk å laste opp relevante vedlegg.
  • Klikk på "Send forsendelse" - forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem. 
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post.