I vårt arbeid med dataspillinteressert ungdom ser vi at det er en overlappende interesse for spill og skaperaktiviteter som eksempelvis 3D-printing. Dette har et stort uforløst potensial vi ønsker å utforske, og vi søker nå midler for å bygge opp et lokale hvor dette kan ta form.

I den sammenheng har vi skrevet en intensjonsavtale med Nord-Troms VGS om å bygge opp en alternativ læringsarena for arbeid med datamaskin-assistert konstruksjon og produksjon. Målet med samarbeidet er å tilrettelegge for mer praktisk undervisning og skape engasjement for digital produksjonsteknologi hos ungdom. Vi håper derfor i fellesskap å få etablert en arena der digital kompetanse kan omsettes til innovasjon og ungt entreprenørskap.

Vi har laget konsepttegninger av hvordan vi ønsker at MetaLab skal bli, og ungdommer som ivrer etter å få realisere planene har medvirket i prosjekteringen ved å bygge dette i Minecraft.

 

 

Denne måneden har vi hatt et rådgivningsmøte med oppfølgingstjenesten ved UngHarstad som ønsker å etablere spillstasjoner i sine lokaler for å skape større muligheter for samtaler med ungdom og unge voksne. Vi har delt vår erfaring om hvordan man kan skape et attraktivt og formålstjent tilbud gjennom bruk av dataspill, og veiledet dem i innkjøp av relevant utstyr.

I samtalen pekte vi på tilgjengelige ressurser og satte dem i kontakt med etablerte aktører i landet som de kan lære av. Vi har også blitt enige om å samarbeide om et dagsseminar i Harstad om bruken av dataspill som sosialfaglig verktøy senere i år.

Vi er også glade for å meddele at KorusNord har booket oss inn til å holde et innlegg om digitalt ungdomsarbeid under en konferanse i Harstad 5. juni. I tillegg har vi delt ressurser med Skjervøy PPT om bruk av dataspill i undervisningen, med spesielt fokus på barn og unge med traumer og diagnoser. Det har også kommet henvendelser fra NAV Bardu-Målselv og å utveksle erfaringer. 

 

Arbeidet med forestillingen inspirert av spillet Botanicula skrider frem. Etter noen runder med spilling er kulturskoleelevene nå i full gang med storyboarding, laging av installasjoner og kostymer, samt rollefordeling.

Dette er et spennende tverrfaglig prosjekt som viser hvordan dataspill kan inspirere til kunstnerisk arbeid på tvers av ulike uttrykksformer!

 

 

- Frank Haugseth