Det er, som gjengitt i avisa Nordlys, inngått et rettsforlik mellom Kåfjord kommune som saksøkt, og saksøker som er en lærer på skole i Kåfjord.

Artikkelen her er ikke helt representativ for det som er fakta, så vi kommer her med mer informasjon i saken.

Beslutningen om omplassering av lærer er med i forliket, og læreren er da omplassert frem til 1. august 2025.

Permisjon for skoleåret 2023/2024 er innvilget. Kåfjord kommune vil også innvilge permisjon for skoleåret 2024/2025 dersom lærer søker om dette.
Med dette punktet har kommunen vunnet frem, og lærer er omplassert.

Når det gjelder det med beklagelsen vedr. belastningen for lærer og familie, så er det en del av forliket.

Kåfjord kommune beklager selvsagt også den belastningen saken har medført for alle parter.

Begge parter dekker her sine saksomkostninger.

Trond Arne Hoe kommunedirektør