Landbrukseiendom - deling
Generelt om tjenesten
Tema
- UtviklingBeskrivelse
Målgruppe
De som har grunnbokshjemmel til landbrukseiendom eller kan dokumentere en privatrettslig rett til eiendommen.
Kriterier/vilkår
Kommunen kan gi samtykke til deling dersom delingen legger til rette for en tjenlig og variert bruksstruktur i landbruket.
Det skal da vurderes
- om hensynet til vern av arealressursene blir ivaretatt
- om det er en driftsmessig god løsning
- om det kan føre til drifts- eller miljømessige ulemper for landbruket i området
Det kan også legges vekt på andre hensyn dersom de faller inn under formålet med jordloven.
Selv om disse landbrukshensynene ikke taler for deling, kan deling likevel tillates dersom det er nødvendig av hensyn til bosettingen i området.
Pris for tjenesten
Kommunen kan kreve et gebyr for behandling av søknaden.
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Deling av landbrukseiendom (Landbruksdirektoratet)Ny bonde - Informasjon til deg som skal starte opp
Se spesielt jordlova § 9 Bruk av dyrka og dyrkbar jord og § 12 Deling.
Lover
ForvaltningslovenJordlova
Forskrifter
Forskrift om gebyr for konsesjonsbehandling m.m.Retningslinjer
Landbrukseiendom - omdisponering og deling (rundskriv)Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du må søke om å få dele landbrukseiendommen. Søknaden sender du til kommunen der eiendommen ligger. Beskriv eiendommen og beliggenheten til det arealet du søker om å dele av.
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om grunnen til dette med opplysning om når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Kontaktavdeling
Avdeling: | Utviklingsavdeling |
Telefon: | 77719200 |
Epost: | post@kafjord.kommune.no |
Postadresse: | Boks 74 9148 OLDERDALEN |
Besøksadresse: | Øverveien 2 9146 OLDERDALEN |
Kontaktpersoner
Navn: | Birger Olsen |
Tittel: | Jordbrukssjef |
Telefon: | 77 71 92 57 |
Epost: | birger.olsen@kafjord.kommune.no |
- Oppdatert:
- 2020-07-22 08:36
- Gyldig fra
- 2020-07-22
- Gyldig til
- 2023-07-24