Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Velg språk: Bokmål Samisk
2. februar:

Kåfjord kommunes offisielle joik - Innspill om aktuelle joiker innen 31.mars d.å.

Legionellasmitte - forebyggende tiltak

Generelt om tjenesten

Tema

- Drift
- Helse og sosial

Beskrivelse

Eier du en virksomhet som kan spre legionellabakterier, skal du sende melding til kommunen ved oppstart og ved utvidelser eller endringer, og eventuelt ta mikrobiologiske prøver. Du skal etterse innretningene regelmessig og legge opp gode rutiner for drift og vedlikehold.

Du sender melding hvis virksomheten har

  • kjøletårn
  • luftskrubber
  • badeanlegg
  • boblebad som er allment tilgjengelig

Meldeplikten er hjemlet i lov om folkehelsearbeid § 10.

Du tar mikrobiologiske prøver hvis virksomheten har

  • kjøletårn
  • luftskrubber
  • befuktningsanlegg
  • innendørs fontene 

så sant du ikke kan dokumentere at vekst og spredning av legionellabakterier ikke vil forekomme. 

Hvis det er mistanke om utbrudd, skal du ta mikrobiologiske prøver av alle installasjonene som kan ha forårsaket smitten før du går i gang med å rengjøre og desinfisere.

Legionellabakterier forekommer naturlig i lave konsentrasjoner i overflatevann og jordsmonn. Det er først når de får formere seg over lengre tid i lunkent vann i tekniske installasjoner, at de kan medføre smittefare. VVS-installasjoner som kjøletårn, dusjanlegg og boblebad regnes som de viktigste kildene, men også andre kilder (som luftskrubbere, sprinkleranlegg og fontener) kan overføre bakterien. 

Målgruppe

Eiere av virksomheter eller eiendommer som direkte eller indirekte kan spre legionella

Kriterier/vilkår


Pris for tjenesten


Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa
Lover og forskrifter
Skjema
Saksbehandling

Saksbehandling

Din melding av virksomheten innebærer ikke at kommunen fatter noe vedtak. Men hvis meldingen avdekker forhold som er i strid med kravene til helsemessig forsvarlig drift, kan kommunen gi pålegg om konsekvensutredning, retting, tvangsmulkt eller stansing av virksomheten. Kommunen vil utøve et faglig skjønn og det må være et rimelig forhold mellom nytten og kostnaden ved et pålegg.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtak om pålegg, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Drift og utvikling administrasjon
Telefon:77719228
Epost:gunn.andersen@kafjord.kommune.no
Besøksadresse:Øvervegen 2 9146 OLDERDALEN
Andre opplysninger
Oppdatert:
2018-10-02 13:07
Gyldig fra
2018-10-02
Gyldig til
2020-10-06
Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk