Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Velg språk: Bokmål Samisk
29. mai:

SMS-varsling på telefon - Får du ingen melding fra kommunen?

Hvis du ikke får melding fra kommunen om f.eks vannstenging eller kokepåbud, kan det være at du ikke... Les mer

Serveringsbevilling

Generelt om tjenesten

Tema

- Sentraladministrasjon

Beskrivelse

Serveringsbevilling er en tillatelse til å servere mat og/eller drikke på et serveringssted og er noe du må ha før du kan åpne et serveringssted.

Når du har fått serveringsbevilling, vil den vare fram til et eventuelt eierskifte, men du må starte opp serveringsstedet innen ett år etter at du fikk serveringsbevilling.

Kriterier/vilkår

Daglig leder for serveringsstedet må bestå en etablererprøve for å dokumentere nødvendige kunnskaper om økonomistyring og lovgivning.

Bevillingssøker, daglig leder og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten må ha utvist uklanderlig vandel.

Søkeren må ha godkjenning fra blant annet de kommunale bygningsmyndighetene for å kunne drive serveringsvirksomhet i en bygning. Det må for eksempel foreligge godkjent bruksendring hvis bygningen er regulert til andre formål, og krav til parkeringsplasser må være oppfylt.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Partnere

  • Lensmann/politi
  • Skatte- og avgiftsmyndighetene
  • Tollmyndighetene
  • Mattilsynet
  • Arbeidstilsynet

 

aaa
Lover og forskrifter
___
Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Du kan kontakte kommunen for å få veiledning. Søknaden skal være skriftlig og inneholde følgende opplysninger:

  1. Navn og adresse på den som skal drive serveringsstedet. Hvis serveringsstedet drives av en juridisk person, skal det også gis opplysninger om organisasjonsnummer og eiersammensetning
  2. Angivelse av stedet hvor serveringsstedet skal drives
  3. Navn og adresse på daglig leder
  4. Dokumentasjon av faglige kvalifikasjoner 
  5. Skatteattest for den som skal drive serveringsstedet 

Vedlegg

  • Dokumentasjon på at etablererprøven er bestått 
  • Firmaattest og utskrifter fra Brønnøysundregisteret 

I tillegg kan kommunen, når den finner det påkrevet, kreve fremlagt

  • leiekontrakt
  • finansieringsplan
  • driftsbudsjett
  • likviditetsbudsjett
Saksbehandling

Saksbehandling

Når søknaden er mottatt i kommunen, skal det innhentes uttalelse fra politiet. Kommunen kan også innhente opplysninger fra skatte- og avgiftsmyndighetene og fra andre offentlige myndigheter. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

Snarest mulig og senest innen 60 dager.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Kåfjord kommune sentraladministrasjon
Postadresse:Øverveien 2 9146 OLDERDALEN
Besøksadresse:Øvervegen 2 9146 OLDERDALEN
Andre opplysninger
Oppdatert:
2018-09-26 14:59
Gyldig fra
2018-09-26
Gyldig til
2020-09-29
Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk