Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline
20. april kl. 14:40

Kåfjord kommune åpner igjen litt opp

Til koronainfo

Loga eanet clear
error_outline
16. april kl. 14:17

Nasjonale tiltak pr. 16.04.2021

Nasjonale tiltak

Loga eanet clear
error_outline
16. april kl. 07:16

Ofte stilte spørsmål til vaksinetelefonen

Før du ringer vaksinetelefonen med spørsmål, se gjennom disse punktene, om du istedenfor finner svar på dine spørsmål her. Til koronainfo

Les mer clear

Terminal pleie i hjemmet

Generelt om tjenesten

Tema

- Helse og sosial

Beskrivelse

Pasientens og pårørendes ønsker skal tillegges stor vekt når det besluttes om pasienten skal være hjemme eller på institusjon i livets sluttfase. Hvis den syke er hjemme, må både pasient og pårørende få tilstrekkelig opplæring i bruk av medisiner, smertepumpe eller andre hjelpemidler. Pasienten har krav på å få informasjon om personer i helsevesenet som kan kontaktes når det måtte være nødvendig.

Omsorg og respekt for enkeltmennesket er ekstra viktig i møte med uhelbredelig syke og døende mennesker. Pasienten må få et tilbud som er slik at den siste tiden kan oppleves som meningsfull. I størst mulig grad skal pasienten få leve slik han/hun ønsker det.

Målgruppe

Pasienter med uhelbredelig sykdom og kort forventet levetid.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa
Lover og forskrifter
Se blant annet
helse- og omsorgstjenesteloven § 1-1 og kapittel 3
pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1.

Lover

Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Helsepersonelloven
Pasient- og brukerrettighetsloven

Forskrifter

Verdighetsgarantiforskriften

Retningslinjer

Rett til egen tros- og livssynsutøvelse

___
Skjema

Søknadsfrist


Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. I tillegg til kommunal hjemmesykepleie kan det være aktuelt med bistand fra spesialisthelsetjenesten. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper. 

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til helsetilsynet i fylket.

Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.

Du kan også klage til Statsforvalteren i ditt fylke over uforsvarlig utførelse av tjenesten, utilstrekkelig eller gal informasjon eller brudd på taushetsplikten.
 
Skulle det skje en svært alvorlig hendelse i forbindelse med tjenesten kan du som pårørende eller pasient sende en varsling direkte til Statens helsetilsyn på telefonnummer 474 86 882.

 

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Kåfjord kommune Helse
Telefon:77719211
Epost:post@kafjord.kommune.no
Postadresse:Postboks 74 9148 OLDERDALEN
Besøksadresse:Øverveien 2 9146 OLDERDALEN
Andre opplysninger
Oppdatert:
2020-07-22 08:36
Gyldig fra
2020-07-22
Gyldig til
2023-07-24
Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk