Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline
16. april kl. 14:17

Nasjonale tiltak pr. 16.04.2021

Nasjonale tiltak

Loga eanet clear
error_outline
16. april kl. 07:16

Ofte stilte spørsmål til vaksinetelefonen

Før du ringer vaksinetelefonen med spørsmål, se gjennom disse punktene, om du istedenfor finner svar på dine spørsmål her. Til koronainfo

Les mer clear
error_outline
28. mars kl. 21:39

Åpner for covid-19 vaksine for alle over 65 år samt alder 18 - 65 år med særlig risiko

Se informasjon - Til koronainfo

Les mer clear

Frisør-, hudpleie-, tatoverings- og hulltakingsvirksomhet - godkjenning/melding

Generelt om tjenesten

Tema

- Utvikling

Beskrivelse

Lokaler i tatoverings- og hulltakingsvirksomheter skal godkjennes. Frisør- og hudpleievirksomhet må oppfylle de samme hygienekravene, men trenger ingen godkjenning, bare melding.

Det stilles krav om at de hygieniske forholdene er tilfredsstillende og at virksomheten forebygger overføring av smittsomme sykdommer. Virksomheten må godkjennes/meldes til kommunen ved oppstart, ved utvidelse eller ved vesentlige endringer.

Det er egne krav til solarier, se forskriften om strålevern.

Ansvarlige for daglig drift og ansatte med kundekontakt ved solarier må fra 1. januar 2016 ha bestått en kunnskapsprøve.

Målgruppe

Personer som ønsker å starte, overta eller flytte

  • frisørsalong
  • hud- og fotpleiesalong
  • solstudio
  • tatoverings- og hulltakingsvirksomhet

Kriterier/vilkår

Det stilles krav til

  • lokaler
  • rutiner for internkontroll
  • rutiner for å unngå smitteoverføring

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

aaa
Skjema
Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen vil vurdere om det er behov for befaring eller gransking av virksomheten og kan pålegge at forhold blir rettet eller at virksomheten stanses. Tvangsmulkt kan ilegges i samsvar med lov om folkehelsearbeid § 15. Hvis vilkårene ikke overholdes, kan godkjenningen trekkes tilbake.

Kommunen fører tilsyn med at virksomheten har forsvarlig smittevern og kan pålegge at virksomheten gjør endringer for å bedre smittevernet.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Kåfjord kommune Helse
Telefon:77719211
Epost:post@kafjord.kommune.no
Postadresse:Postboks 74 9148 OLDERDALEN
Besøksadresse:Øverveien 2 9146 OLDERDALEN
Andre opplysninger
Oppdatert:
2018-10-02 12:51
Gyldig fra
2018-10-02
Gyldig til
2020-10-06
Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk