Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
error_outline
16. april kl. 14:17

Nasjonale tiltak pr. 16.04.2021

Nasjonale tiltak

Loga eanet clear
error_outline
16. april kl. 07:16

Ofte stilte spørsmål til vaksinetelefonen

Før du ringer vaksinetelefonen med spørsmål, se gjennom disse punktene, om du istedenfor finner svar på dine spørsmål her. Til koronainfo

Les mer clear
error_outline
28. mars kl. 21:39

Åpner for covid-19 vaksine for alle over 65 år samt alder 18 - 65 år med særlig risiko

Se informasjon - Til koronainfo

Les mer clear

Selvbygger

Generelt om tjenesten

Tema

- Utvikling

Beskrivelse

Vanligvis er det et firma som står ansvarlig for byggesaker av en viss størrelse eller kompleksitet. Men du kan søke kommunen om å være selvbygger. Det vil si at det er du som står ansvarlig for søknad, prosjektering og utførelse, selv om du bruker fagfolk til deler av arbeidet.
Det mest vanlige er at du godkjennes som ansvarlig utførende for hele eller deler av arbeidet, mens du har hjelp av et firma til å søke og prosjektere tiltaket.

Målgruppe

Tomteeiere.

Kriterier/vilkår

Byggetiltaket kan være:
  • helårsbolig
  • fritidsbolig
  • garasje, uthus, påbygg, tilbygg.
Bygget skal være til eget bruk. Du kan altså ikke være selvbygger på en tomannsbolig eller et rekkehus.
 
Du må kunne vise til at du har den rette kompetansen og kvalifikasjoner.  Har du generell bygningsteknisk utdanning og praksis, så bør du kunne godkjennes. Andre forhold som kan tillegges vekt, er om du tidligere har bistått ved oppføring av byggverk eller deltatt på relevante kurs.

Pris for tjenesten

Du betaler et gebyr for saksbehandlingen.

aaa
Lover og forskrifter
Se 
Byggesaksforskriften § 6-8 Selvbygger

Lover

Forvaltningsloven
Plan- og bygningsloven

Forskrifter

Byggesaksforskriften (SAK 10)

___
Skjema

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Ta kontakt med kommunen for nærmere informasjon om det å være selvbygger. Da får du også mer informasjon om hvilken kompetanse som kreves for å få godkjent ansvarsrett som søker, prosjekterende og utførende. Hvis du bare ønsker godkjennelse som ansvarlig utførende (som er det mest vanlige), må du også ta kontakt med et firma som kan stå ansvarlig for hele søknadsprosessen knyttet til selve byggetiltaket.

Søknad om ansvarsrett skal følge søknaden om tillatelse.

Søknad om tillatelse kan også deles opp. Når prosjekteringen er ferdig, søkes det da først om en rammetillatelse som avklarer rammene for tiltaket. Deretter, når ansvarlig foretak for utførelse og eventuell kontroll er bestemt, søkes det om igangsettingstillatelse. Når igangsettingstillatelsen er gitt, kan du sette i gang arbeidet. Det er naturlig at søknad om ansvarsrett i dette tilfellet følger søknaden om igangsettingstillatelse (etter at rammetillatelsen foreligger).

Skjema

Erklæring om ansvarsrett
Skjemaside hos DiBK (bokmål og nynorsk)

Vedlegg

Dokumentasjon på erfaring og kompetanse

Saksbehandling

Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

Saksbehandlingstid

En fullstendig søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene, skal avgjøres av kommunen innen tolv uker. Byggesaksgebyret skal reduseres med 25 % for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides.

Foreligger det i tillegg ikke merknader fra naboer/gjenboere og uttalelser fra annen myndighet ikke er nødvendig, skal kommunen avgjøre saken innen tre uker. Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden innen fristens utløp, regnes tillatelse for gitt forutsatt at det du søker om, ikke er i strid med gjeldende regler og planer.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Trenger du veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kontaktinformasjon

Kontaktavdeling

Avdeling:Utviklingsavdeling
Telefon:77719000
Epost:post@kafjord.kommune.no
Postadresse:Boks 74 9148 OLDERDALEN
Besøksadresse:Øverveien 2 9146 OLDERDALEN
Andre opplysninger
Oppdatert:
2018-09-26 15:00
Gyldig fra
2018-09-26
Gyldig til
2020-09-29
Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk