Det er i kommunene livet leves, det er her hendelsene, krisene og katastrofene skjer. Som oftest er det politiet som håndterer det akutte, mens kommunens rolle er å ivareta rammene rundt de forskjellige hendelsene, aktivere psykososialt team, gi forpleining, stille tilgjengelige ressurser til rådighet, ha fokus på liv, helse og andre verdier.
skadevirkningene. Risikoanalyse, beredskapsplan, varslingsrutiner og ikke minst øvelser er vårt redskap til å forbedre situasjonsforståelsen.
Ved omfattende hendelser, kriser eller katastrofer kan ordfører/rådmann beslutte at kommunens beredskapsledelse, ente hele eller av denne etableres. Beredskapsledelsen består av ordfører/varaordfører, kommunedirektør, ass.kommunedirektør, leder servicekontoret, kommunalsjef for helse og omsorg, kommunalsjef oppvekst, kommunalsjef drift- og utvikling, i tillegg til beredskapsrådgiver. Kåfjord kommunes beredskapsledelse ledes av rådmann, ordfører har ansvar for informasjon til kommunens innbyggere/ansatte, kontakt med media i tillegg til å delta i møter med andre samfunnsaktører.