Hvorfor vi fokuserer på beredskap:

  • Forsøke å være i forkant av  en uønskede hendelse.
  • Redusere konsekvensene en uønsket hendelse kan påføre mennesker, materiell og miljø.
  • Sikre at enkelte individ behandles med respekt og at arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap har etisk fundament.
  • Bidra til Norges totalforsvar. 

 

 

Varsling av beredskapsledelsen

Kommunedirektøren / beredskapsledelsen varsles på bakgrunn av vurderinger foretatt av politiet eller annen myndighet, enten direkte eller via kommunens vakttelefon 412 80 000. Kommunedirektøren vurderer hendelsens omfang, dersom behov innkalles kommunens øvrige beredskapsledelse og nødvendig fagpersonale i og utenfor kommunen.

Brann og større ulykker - 110
Politi og redningssental - 112
Ambulanse medisinsk nødtelefon - 113

 

Kommunens beredskapsledelse

Ved en omfattende ulykke, krise eller katastrofe kan ordfører/kommunedirektør beslutte at en beredskapsledelse etableres. Beredskapsledelsen i Kåfjord skal i utgangspunktet kun bestå av personer ansatt i kommunen, og utgjøre et team som i fellesskap skal foreta nødvendige vurderinger og beslutninger i en krisesituasjon.

Beredskapsledelsen i kommunen:

  • Ordfører / varaordfører Bernt Eirik Isaksen Lyngstad / Svein O. Leiros
  • Konstituert kommunedirektør (Kommunalsjef drift- og utvikling) Gunn Andersen
  • Konstituert ass. beredskapsleder/leder servicekontor Greta Larsen
  • Konstituert ass. kommunedirektør Bjørn-Even Salamonsen
  • Kommunalsjef oppvekst Marina Olsen
  • Kommunalsjef helse Linn Sylvi Steinnes
  • Beredskapsrådgiver Viktoria Larsen/(Karin Karlsen)

Andre ”fagpersoner” kommunale eller eksterne som anses nødvendige: F.eks.: GIS-/kartoperatør, loggfører og Informasjon/mediapersonell