Vi vet at reiselivsnæringen er en av de viktigste næringene i Norge, som bidrar massivt til sysselsetting, verdiskaping, regional utvikling og overrislingseffekt både lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt hvert år. I tida som ligger foran oss skal reiselivet utvikle seg i en mer bærekraftig retning. Dette bygger på FNs bærekraftsmål og er videre forankret iblant annet Nasjonal Reiselivsstrategi, samt regionale og lokale reiselivsstrategier. I både drift- og utviklingsarbeid skal vi i større grad enn tidligere implementere miljømessige, sosiale og økonomiske vurderinger i valgene vi gjør.

Dersom vi skal fortsette å være konkurransedyktige i framtiden, er det viktig å ha et bevisst forhold til sin egen rolle i omstillingen og tenke nøye gjennom hva man selv kan gjøre for å bidra til en konstruktiv og positiv utvikling. Så hvordan kan egentlig du, din bedrift eller din destinasjon bidra til å omsette målene til praksis?

I kurset gjennomgås sentrale begreper, verktøy og strategidokumenter og gir et tydeligere innblikk i hvordan alt henger sammen. Vi vil gjøre opp status for din bedrift eller destinasjon ut fra Visit Norways 10 prinsipper for et bærekraftig reiseliv, og tenke konkrete tiltak for veien videre

 

Målgruppe

Kurset passer for deg som:

  • Jobber eller har jobbet innen reiselivsnæringen eller andre natur- og kulturbaserte opplevelser
  • Jobber i handelsnæring eller annen servicerelatert virksomhet
  • Ønsker ny kunnskap for bærekraftig drift og utvikling innen din bedrift og reiselivsnæringen
  • Ønsker å knytte nye kontakter og utvikle ditt faglige nettverk
  • Ønsker faglig påfyll før oppstart av nye eller forsømte prosjekter
  • Har en bedriftsidé og har lyst til å starte din egen reiseliv- og opplevelsesbedrift, og vil starte med et bærekraftig utgangspunkt
  • Vil ha en grunnleggende forståelse for bærekraftig utvikling som guide eller vert

«Innholdet i kurset er universelt, og vil være egnet for både små og større bedrifter» Sissel Hansen, lærer fra Nordland Fagskole.

 

Dette lærer du

  • Innsikt i overordnede føringer for bærekraftig reisemålsutvikling
  • Innsikt i sentrale begreper samt samarbeid mellom offentlige og private aktører på reisemålet
  • Utfordringer og løsninger for bærekraftig reiselivsutvikling med eksempler fra ulike destinasjoner og aktører
  • Tips til å lage kultur for bærekraft i din bedrift
  • Innføring i trender og "buzzwords" i forhold til bærekraftig reiselivsutvikling
  • Forståelse for opplevelsesbasert verdiskaping
  • Innsikt i strategisk segmenteringsverktøy og personasmetodikk
  • Innsikt i bruk av konseptualisering som strategisk verktøy
  • Kjennskap til metodikk for lønnsom helårsdrift

 

Informasjon

Kurset holdes på På Taket Kafe, Sørkjosen den 31. januar - 1. februar 2024.

Det er gratis å delta.

Det er begrenset med plass. Påmelding kreves og innen 15. januar 2024.

Meld deg på her!