I h.h.t. Kommuneloven er Kåfjord formannskaps budsjettforslag for 2024 og Økonomiplan for 2025- 2027 lagt ut til offentlig ettersyn på servicekontoret, Rådhuset og på Kåfjord kommunes hjemmeside www.kafjord.kommune.no Forslaget inneholder oversikt overendringer av kommunale gebyrer og betalingssatser. Evt. Merknader må rettes til kommunedirektørkontoret innen 15.12.2023. Kommunestyret behandler budsjett og økonomiplan 18.12.2023. 

Dearvvuođaiguin/Med hilsen 

Bernt Eirik Isaksen Lyngstad (s.)                                    Greta Larsen (s.) 
Ordfører                                                                            sekretær 

Suohkanlága mielde lea Gáivuona ovdagotti jagi 2024 bušeahttaevttohus ja jagiid 2025-2027 ekonomiijaplána biddjon almmolaš geahččamii bálvaluskantuvrii, Ráđđevissui ja Gáivuona suohkana ruovttusiidui www.kafjord.kommune.no Árvalusas oaidná mot suohkanlaš bálvalusmávssut ja máksomearit rivdet. Jus leat mearkkašumit, de fertejit sáddejuvvot suohkandirektevrakantuvrii maŋimuštá juovlamánu 15.b. 2023. Suohkanstivra meannuda bušeahta ja ekonomiijaplána juovlamánu 18.b. 2023

Dearvvuođaiguin 

Bernt Eirik Isaksen Lyngstad (s.)                                  Greta Larsen (s.) 
sátnejođiheaddji                                                             čálli

Formannskapets vedtak

Formannskapet - 122/23, har i møte 23.11.2023 fattet følgende vedtak: 

1. Forskuddstrekk og forskuddsskatt for skattepliktige som skal betale forskudd på skatt regnes for inntektsåret 2024 med høyeste lovlige sats på formue og høyeste lovlige sats av inntekt.

2. For eiendomsskatteåret 2024 skal det skrives ut eiendomsskatt på kraftverk, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfattet av særskattereglene for petroleum, jf. Eiendomsskattelova § 3 første ledd bokstav c. Utskrivingsalternativet omfatter også flytende oppdrettsanlegg i sjø, jf. esktl. § 4 tredje ledd.» Eiendomsskatten betales med 7 promille av eiendommens takstverdi. Skatten skal betales i 2 terminer med forfall henholdsvis 31. mars og 30. september 2024. 

3. For eiendomsskatteåret 2024 skal det også skrives ut eiendomsskatt på et «særskilt fastsett grunnlag» i henhold til overgangsregelen til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd. Det særskilte grunnlaget skal i 2024 være lik 1/7 av differansen mellom eiendomsskattegrunnlaget i 2018 og 2024 som er forårsaket av at produksjonsutstyr- og installasjoner ikke skal regnes med i grunnlaget for verk og bruk som fra og med 2019 blir ansett som næringseiendom. Eiendomsskatten betales med 7 promille av eiendommens takstverdi. Skatten skal betales i 2 terminer med forfall henholdsvis 31. mars og 30. september 2024.

4. Ordførergodtgjørelsen følger stortingsrepresentantene som for tiden har en godtgjørelse på kr. 1 107 190,-. Ordførers godtgjørelse settes til 85% av dette.

5. Godtgjørelse til varaordfører settes til 10 % av ordførergodtgjørelsen. Godtgjørelsen dekker vanlige oppdrag som er knyttet til et slikt verv, inkludert kortere vikaroppdrag. I ordførers feriefravær (5 uker) utbetales full ordførergodtgjørelse til fungerende ordfører. For denne del av godtgjørelsen dekkes ikke tapt arbeidsfortjeneste. Ved permisjon/sykefravær utbetales full ordførergodtgjørelse til fungerende ordfører. I denne perioden utbetales ikke tapt arbeidsfortjeneste.

6. Godtgjørelse til øvrige faste medlemmer av formannskapet fastsettes til 2 % av ordførergodtgjørelsen. Godtgjørelsen inkluderer også når formannskapet fungerer som næringsutvalg, administrasjonsutvalg, klagenemnd og valgstyre. I tillegg utbetales godtgjørelse pr. møte.

7. Godtgjørelse til ledere av utvalg og kontrollutvalg fastsettes til 2 % av ordførergodtgjørelsen. I tillegg utbetales godtgjørelse pr. møte.

8. Andre ledere/møteledere gis to ganger satsen for møtegodtgjørelse for hvert møte.

9. Kommunen betaler møtegodtgjørelse etter eget reglement vedtatt av kommunestyret i sak 28/17. Godtgjørelse fastsettes til 1% av ordførers månedsgodtgjørelse, p.t. kr. 784,- pr. møte (uavhengig av møtets varighet og saksmengde) gjeldende fra 1. januar 2024.

10. Kåfjord Kommunes gebyrregulativ for 2024 vedtas i henhold til vedlegg.

11. Kåfjord kommune benytter egne fondsmidler for å dekke likviditetsbehovet i år 2023. Ved lån av fondsmidlene skal renteberegning foretas ut fra gjeldende markedsrente.

12. Kåfjord kommune opptar likviditetslån/kassakredittlån på inntil kr. 25.000.000,- fra og med 1. januar 2024. Kommunedirektøren bestemmer hvor mye av denne rammen som skal benyttes.

13. Veilysene er tent i perioden 15. august til 15. april

14. Kåfjord kommune opptar Startlån i husbanken med inntil kr. 25.000.000,- i 2024.

15. Kåfjord kommune vedtar investeringsbudsjett slik det følger av vedlagte oppsett.

16. Investeringsbehovet følger under, og finansieres som angitt her:

For 2024 foreligger et investeringsbehov på kr 61 551 887. Dette finansieres med overføring fra drift med kr 837 387, låneopptak kr 39 593 600, tilskudd kr 10 400 000 og mva-kompensasjon på investering kr 10 720 900.For 2025 foreligger et investeringsbehov på kr 33 849 387. Dette finansieres med overføring fra drift med kr 837 387, låneopptak kr 26 557 600 og mva-kompensasjon på investering kr 6 454 400.For 2026 foreligger et investeringsbehov på kr 7 034 887. Dette finansieres med overføring fra drift med kr 837 387, låneopptak kr 5 106 000 og mva-kompensasjon på investering kr 1 091 500.For 2027 foreligger et investeringsbehov på kr 2 944 887. Dette finansieres med overføring fra drift med kr 837 387, låneopptak kr 1 686 000 og mva-kompensasjon på investering kr 421 500.

17. Budsjettert mer-/mindreforbruk salderes mot disposisjonsfond slik:

- 2024: Bruk av fond kr 4 629 015

- 2025: Bruk av fond kr 1 267 544

- 2026: Avsetning til fond kr 950 239

- 2027: Avsetning til fond kr 3 205 59218. 

Periodisert regnskap sammenholdt med periodisert budsjett fremlegges for kommunestyret pr. 30/4 og 31/8. Det rapporteres samtidig på de planlagte tiltak som følger av tiltaksoversikten i denne økonomiplanen.

19. Kåfjord kommunes driftsbudsjett for 2024 vedtas med samlede driftsutgifter og driftsinntekter på kr. 293 042 367,-

20. Sum netto driftsutgifter i kommunens budsjett 2024 og økonomiplan fremover fastsettes slik:
- 2024: kr 190 326 728,-
- 2025: kr 192 900 788,-
- 2026: kr 195 620 388,-
- 2027: kr 196 876 988,-
 
21. Kommunen har som målsetting å styre sin økonomi i planperioden med følgende langsiktige mål:
· Netto driftsresultat: minst 1,75 %
· Disposisjonsfond: mellom 5 og 8 % av brutto driftsinntekter.
· Netto lånegjeld: mindre enn 75 % av brutto driftsinntekter
 
22. Formannskapets reserve for 2024 fastsettes til kr. 800.000,-.
 
23. Kommunestyret ber om at det kartlegges antall lavinntektsfamilier i Kåfjord, og at det legges fram forslag på målrettede tiltak for å bekjempe sosial ulikhet.
 
24. Kommunestyret ber om at det fremlegges en sak på innføring av gratis skolelunsj alle skoledager fra og med høsten 2024. Saken skal vurdere hvordan man sikrer et daglig sunt skolemåltid til alle elever, hvilke kostnader dette medfører og hvordan dette kan organiseres. Saken skal også evaluere ordningen med nåværende skolelunsj.
 
25. Kommunestyret ber om at det legges fram en sak om hvordan man sikrer det miljøterapeutiske arbeidet i grunnskolen.
Kommunestyret ber om det legges fram en sak som gjennomgår nåværende pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) med mål om å sikre og styrke tjenesten lokalt.
 
26. Kommunestyret ber om at det legges fram en sak som utreder ordning med miljøvaktmester. Tiltaket kan være rettet mot personer som av ulike grunner har lav boevne. Dette kan dreie seg om utfordringer knyttet til rus og psykiske lidelser, nedsatt boevne som følge av omfattende rusmisbruk, samt nyankomne flyktninger som har behov for forsterket oppfølging i starten av et leieforhold og evt. andre. Det bør sees på eksterne tilskuddsmidler.
 
27. Kommunestyret ber om at det igangsettes en prosess med mål om å styrke bygging av omsorgsboliger og minihus, både i nærheten til Helsetunet og i de kommunale boligfeltene i hver bygd. Det må også planlegges for etablering av sosiale fellesarealer nært tilknyttet boliger/leiligheter.
 
28. Kommunestyret ber om at det lages en sak som utreder tiltak for å gjøre det enklere for folk som ønsker å bo i Kåfjord å finne seg en bolig. Herunder utrede tiltak som boplikt og leie-til-eie-ordninger.
 
29. Kommunestyret ber kommunedirektøren om at det må tilrettelegges for en mangfoldig utbyggingspolitikk som dekker behovet til innbyggere i ulike livsfaser og livssituasjoner.
 
30. Kommunestyret ber om at det legges fram en sak som utreder ordning med rekrutteringsfond og utdanningsstipend for fiskeri- og landbruksnæringene.
 
31. Kommunestyret ber om at det igangsettes en prosess med mål om å etablere en eller flere næringshuber i kommunal regi, hvor det er mulig å leie kontor/arbeidsplass.
 
32. Kommunestyret ber om at det lages en konseptskisse for hvordan det gamle helsesenteret kan utnyttes til bolig- og næringsformål. Det settes av kr. 250.000 i investeringsbudsjettet.
 
33. Kommunestyret ber om at det utredes hvilke tiltak og ordninger som kan sikre at alle barn og unge skal ha mulighet til å delta i fritidsaktiviteter som tilbys, uavhengig av økonomi.
Kommunestyret ber om at det lages en sak som utreder skyssordninger til aktiviteter for barn og unge i hele kommunen.
 
35. Kommunestyret ber om at det igangsettes en prosess med mål om at alle elever i Kåfjordskolen skal få opplæring i samisk og kvensk språk og kultur.
 
36. Kommunestyret ber om at det igangsettes en prosess med å se på mulighetene for å innføre obligatorisk opplæring i samisk og kvensk i Kåfjordskolen.
 
37. Kommunestyret ber kommunedirektøren igangsette en prosess med mål om å etablere et kvensk språksenter i Kåfjord.
 
38. Kommunestyret ber kommunedirektøren om å sikre at interne avvikshåndteringer og internkontroll fungerer godt, og brukes til å sikre gode tilbakemeldinger på henvendelser.
 
39. Kommunestyret ber kommunedirektøren om å prioritere arbeidet med å rekruttere, beholde og utvikle kompetanse i hele kommuneorganisasjonen. Spesielt i de sektorene hvor det er krevende å rekruttere arbeidskraft.
 
40. Kommunestyret viser til barnas kommunestyremøte som tok opp dårlig inneluft og temperatur på klasserom på Manndalen skole. Kommunestyret ber kommunedirektøren følge opp bekymringsmeldingene og iverksette tiltak for å gi et godt inneklima til alle elever.
 
41. Kommunestyret ber kommunedirektøren fremme en sak raskest mulig om gjenåpning av Oasen som et tilbud til brukere innenfor ROP-tjenesten. Det må også sees på hvordan man organiserer og tildeler nødvendige ressurser i arbeidet med å ta vare på ressurskrevende brukere.
 
42. Kommunestyret ber om en sak for etablering av en 100% miljøarbeiderstilling innenfor ROP-tjenesten der bo- og friluftsveileder bakes inn i stillingen. 
 
43. Kommunestyret ber kommunedirektøren om å legge frem en sak snarest om bruk av avdeling Gaisi på Helsetunet. Saken skal inkludere vurderinger rundt bruk av personell på tvers for å bemanne avdelingen på en effektiv og god måte.
 
44. Kommunestyret ber om en sak om eventuell endring av lederstruktur innenfor sykehjem og hjemmesykepleie - jfr. 117/23 fra formannskapet.
 
45. Kåfjord menighetsråd - Diakon stilling videreføres i 2024 med 50% finansiering fra Kåfjord kommune. Legges inn med kr. 190.000,- i 2024.
 
46. Bolig tilskudd til nyetablerere og unge videreføres og legges inn med kr. 500.000,- tilskudd til nybygg.Det foreslås en utviding av denne ordningen med boligtilskudd til unge som kjøper bolig, det settes av kr. 300.000,- (tilskudd på kr. 50.000,- pr søknad). Ordningen bakes inn i eksisterende boligtilskudd reglement.
 
47. Kåfjord menighetsråd - Dekning av gammel underskudd på kr.109.000 innvilges
 
48. Kåfjord menighetsråd - Bidrag til dekning av lønns- og kostnadsøkninger innvilges med kr. 41.000 for 2024
 
49. Kommunestyret ber kommunedirektøren om å redusere kjøp av varer- og tjenester i Kåfjord kommune (foruten drift- og utvikling) med kr. 700.000 i 2024.
 
50. Det samlede budsjettet og økonomiplan med vedtatte endringer, vedtas som Kåfjord kommunes budsjett for 2024 - og økonomiplan 2025 – 2027.